Betere productiviteit en efficiency in je magazijn
Maak productiviteit tot een prioriteit; of dat nu door middel van automatisering met behulp van robots, beloningen of op andere manieren is, het optimaliseren van de productiviteit zou meer prioriteit moeten krijgen. Omdat arbeidskosten over het algemeen de grootste kostenpost zijn, mag hier de focus op liggen.
Benut iedere centimeter; omdat de ruimte op de werkvloer soms beperkt kan zijn of worden, zou iedere centimeter benut moeten worden, dus ook in de hoogte. Oplossingen voor een magazijn inrichten zijn er legio. Denk aan een entresolvloer of palletstellingen. Dat zijn één van de meest gebruikte manieren om producten op te slaan. Bovendien verhogen ze de opslagcapaciteit enorm, bekijk hier Palletwagen en Heftafel.
Analyseer de order picking methodes; past de huidige methode bij je bedrijf? Is het de meest efficiënte manier of route? Wat werkt het beste voor je bestellingen en medewerkers?
Implementeer het Lean/5S gedachtegoed; het Lean/5S gedachtegoed wordt steeds belangrijker bij procesoptimalisatie. Met Lean Manufacturing worden processen gestroomlijnd. Verspillingen worden geëlimineerd waardoor flow gecreëerd wordt. De productie wordt efficiënter en de kosten lager. Dankzij een opgeruimde werkplek bijvoorbeeld kunnen medewerkers fijner werken met meer overzicht.
Gebruik de nieuwste technieken; hoe kunnen innovaties gebruikt worden om de concurrentie een stap voor te blijven? De nieuwste technieken zorgen voor steeds slimmere, industriële omgevingen waar nog efficiënter gewerkt kan worden.
Verbeter de vindbaarheid; producten en gereedschap dat sneller gevonden wordt, zorgt ook voor een verhoging van de productiviteit. De Kanban methode kan hier een oplossing voor zijn. Een georganiseerde voorraad zorgt ervoor dat je minder snel ergens op misgrijpt. Bovendien wordt je opslagruimte beter benut en kan de voorraad gemakkelijker bijgehouden worden. Een magazijn efficiënt inrichten, daar draait het om.
Focus op voortdurende proces verbetering; houd voortdurend
voor ogen hoe de behoeften in de toekomst kunnen veranderen, in het magazijn,
voor de klant etc. Denk niet alleen aan de korte termijn maar stel ook doelen
voor verbetering op de lange termijn.